Cyfrowa Kultura dla Obywateli
Od 2014 roku intensywnie zmieniamy podejście Polaków do miejsca kultury w sieci. Od dawna fascynowało nas zjawisko digitalizacji dziedzictwa kulturowego. Dzięki dofinansowaniu EOG i Funduszy Norweskich uzyskaliśmy możliwość przeprowadzenia szeroko zakrojonego projektu badawczo-rzeczniczego. Oficjalnie, nazywa się on "Cyfrowa kultura dla obywateli" i jest realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, ale w skrócie nazywamy go “ekultura.org”, bo naszym głównym narzędziem w realizacji tego przedsięwzięcia jest portal - ekultura.org.
Ekultura to projekt, który angażuje nas na wielu polach, ale możemy wyróżnić dwa jego najważniejsze wymiary. Po pierwsze, jest projektem badawczym - zbieramy dane ilościowe i jakościowe, analizujemy je, porównujemy polityki publiczne, formujemy rekomendacje dla Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz instytucji kultury. Po drugie, działamy na rzecz popularyzacji wiedzy na temat nowych technologii w kulturze - poprzez publikację materiałów popularnonaukowych (wpisów na blog, infografik, animacji) i organizację wydarzeń angażujących uczestników. Zachęcamy odbiorców, by zapoznali się z dostępnym dziedzictwem, a nawet przejęli inicjatywę i ponownie, w kreatywny sposób je wykorzystali.
Portal
Obecność w środowisku
Dużo uwagi poświęcamy utrzymywaniu kontaktu z instytucjami, które decydują o skali dostępności cyfrowych zasobów. Chcemy zrozumieć specyfikę pracy i problemy w organizacjach kultury (zwłaszcza problemy i ograniczenia natury prawnej) oraz przedstawić im nasz punkt widzenia. Wykorzystujemy każdą okazję, by wpływać na postawy środowiska organizatorów kultury.
Dlatego prezentujemy nasze stanowisko podczas wielu ważnych konferencji poświęconych zagadnieniom nowych technologii w kulturze w tym m.in. We Are Museums w Berlinie czy SOIMA 2015: Unlocking Sound and Image Heritage w Brukseli. Zdobytą przez nas wiedzę staramy się także przekazywać dalej poprzez szkolenia i warsztaty. W tym charakterze występowaliśmy m.in. podczas targów IMSE (patrz: Wydarzenia) oraz Travelling Academy - najważniejszego wydarzenia European Network od Cultural Centres.
Bardzo chętnie nawiązujemy partnerstwa - w tej formule organizujemy prawie wszystkie nasze wydarzenia, dzięki czemu mogliśmy dotrzeć do większej liczby odbiorców. Współpracowaliśmy z innymi organizacjami pozarządowymi (naszym stałym partnerem jest Centrum Cyfrowe Projekt: Polska), a także z instytucjami kultury - Europeaną, Muzeum Narodowym w Krakowie, Małopolskim Instytutem Kultury. Wykorzystujemy też naszą wiedzę w procesie tworzenia prawa, bo uważamy, że głos organizacji pozarządowych powinien mieć duże znaczenie w procesie legislacyjnym - wzięliśmy udział w konsultacjach poprzedzających wprowadzenie zmian w ustawie o prawie autorskim, wypowiadając nasze zdanie odnośnie form odpłatności za udostępnianie materiałów przez muzea.
Wydarzenia
Badania
Jednym z podstawowych zadań projektu było przeprowadzenie ewaluacji dotychczasowych działań digitalizacyjnych finansowanych ze źródeł publicznych. W punkcie wyjścia wiedzieliśmy, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego od kilku lat wspiera digitalizację w dwóch największych programach: KULTURA + (granty dedykowane organizacjom publicznym) i Dziedzictwo Cyfrowe (granty dedykowane organizacjom niepublicznym). Postawiliśmy sobie ambitny cel: sprawdzić, jak realnie funkcjonują sfinansowane we wszystkich dotychczasowych naborach projekty.
Co dokładnie deklarowali wnioskodawcy? Co naprawdę udało im się zrealizować? Jak traktowali w swoich działaniach potencjalnych odbiorców? Czy odbiorcy byli dla nich ważni? Postawienie takich dociekliwych pytań oznaczało, że nie ograniczymy się do analizy ilościowej składanych wniosków, ale będziemy w nich szukać pewnej logiki.
Zależało nam na praktycznych, konkretnych wynikach, które będą mogły stać się podstawą sformułowania rekomendacji dotyczących organizacji digitalizacji w przyszłości. Podzieliliśmy badania na dwa nurty:
1.
2.
Kolejnym ważnym badaniem ekultury było badanie ilościowe - w tym jednym wypadku zleciliśmy przeprowadzenie go wyspecjalizowanej firmie zajmującej się reprezentatywnymi badaniami CAWI. Nasz zespół przygotował kwestionariusz i opracował wyniki. Celem badania było zrozumienie, co Polscy internauci sądzą o digitalizacji? Na ile ją znają? Na ile chcą zwiększać swój kontakt z kulturą online? Wyniki tego badania umożliwiły nam diagnozę obecnej sytuacji, potrzeb internautów i potencjału rozwoju dla instytucji kultury.